دانشهای بیفایده در مدارس را شناسایی و حذف کنید
رهبر انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان فرمودند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
به گزارش رادیو زیارت، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان، آموزشوپرورش را تربیتکننده نسلی تمدنساز خواندند و با تجلیل از تلاشهای معلمان بهویژه در دوران کرونا و تأکید بر بهبود مسائل معیشتی آنان گفتند: نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشههای امام و آرمانها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد.
نمایه متنی سخنان ایشان کاری از گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیو زیارت به کوشش احمد عارفخانی تقدیم می شود:
1. هدف از دیدار با معلمان
2. تشکر از نکات خوب سخنان وزیر آموزشوپرورش
3. تبیین دو کاربرد مفهوم معلمی
4. هدف بلند مدتِ ایجاد تمدن نوین و شکوفای اسلامی
5. تربیت نسل با هدف بسیار بزرگ
6. تربیت عناصر برجسته در آموزشوپرورشِ بعد از انقلاب
7. فرصت دوازده ساله آموزشوپرورش برای تربیت
8. برای رسیدن به وضع مطلوب
9. تشریح مسائل لازم برای حل مشکلات
10. چند نکته درباره آموزشوپرورش
11. نیازهای دانشآموزان
12. تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانشآموزان
13. اختصاص ساعاتی به آموزشهای مهارتی بجای مطالب غیرنافع
14. میزان تحقق سند تحول آموزشوپرورش خرسند کننده نیست
15. چند نکته درباره مسائل معلمان
16. دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم
17. توصیه به معلمان
18. تأکید بر سفارش به بهبود معیشت معلمان
19. آموزش در دوره کرونا و زحمات معلمان
هدف از دیدار با معلمان
برجسته شدن نقش آنان.
تثبیت و ماندگار شدن ارزش معلمی در افکار عمومی.
تا هم معلم و خانوادهاش به شغل او افتخار کنند.
هم جامعه به معلم به چشم یک فرد مفتخر نگاه کند.
معلمان مفتخرین به هدایت نسلهای آینده هستند.
تشکر از نکات خوب سخنان وزیر آموزشوپرورش
کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد.
مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.
تبیین دو کاربرد مفهوم معلمی
معلم به معنای تعلیمدهندگی، ارزش بسیار بزرگی است .
زیرا خداوند به استناد آیات قرآن، تعلیمدهنده است.
پیامبر و همه حکما، علما، دانشمندان و شخصیتهای برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.
علاوه تعلیمدهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد .
زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیتپذیری هستند .
تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.
هدف بلند مدتِ ایجاد تمدن نوین و شکوفای اسلامی
منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار میرود.
برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند.
بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.
تربیت نسل با هدف بسیار بزرگ
دارای هویت ایرانی- اسلامی.
اعتقادات محکم و عمیق.
دارای اعتماد به نفس.
خودساخته.
هوشیار در برابر تمدنهای منسوخ شده شرق و غرب.
دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.
تربیت عناصر برجسته در آموزشوپرورشِ بعد از انقلاب
به برکت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصههای مختلف رشد یافتهاند.
اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید اینگونه پرورشها فراگیر شود.
فرصت دوازده ساله آموزشوپرورش برای تربیت
سازمانِ گستردهی آموزشوپرورش در همه شهرها و روستاها، زمینه مناسبی دارد تا در پرتو تلاش و مجاهدت معلمان، ارزشها و آرمانهای انقلاب را بهدرستی به دلها و گوشهای آمادهی فرزندان ملت منتقل، و هویت اسلامی- ایرانی را در آنها نهادینه کند.
وزارت آموزشوپرورش دستگاهی بسیار پر عظمت و آیندهساز است
از امروزِ آموزشوپرورش میتوانیم فردای کشور را حدس بزنیم.
برای رسیدن به وضع مطلوب
مشکلات موجود باید با تدبیر.
دانایی.
همت.
مجاهدت.
و شکیبایی حل شود.
تشریح مسائل لازم برای حل مشکلات
تدوین متنهای مناسب آموزشی.
تأمین کمّی معلمِ مورد نیاز آموزشوپرورش.
کیفیت معلم و تدیّن، اخلاق و مهارتهای او بسیار مهم است.
نباید بهگونهای باشد که رتبههای پایین کنکور سراغ معلمی بروند.
البته امروز هم مثل برهههای مختلف معلمان متعهد و دلسوز کم نداریم.
چند نکته درباره آموزشوپرورش
دانشآموز باید دارای هویت ملی باشد .
در کنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزار در آورد.
نیازهای دانشآموزان
انتقاد از ناآشنایی دانشآموزان با افتخارات کشور از جمله عناصر پر تلاش بعد از انقلاب.
بیاطلاعی آنان از افکار راهگشای امام خمینی(ره) و آرمانهای سرنوشتساز انقلاب .
ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب.
معلمان علاوه بر آگاه کردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.
درک ارزش ایستادگی و مقاوم بودن از دیگر نیازهای دانشآموزان است .
در جهانی که هر کس، چه شرق چه غرب، زور میگوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هماکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزهها تمدنساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.
تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانشآموزان
علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا میکند و با سرمایهسازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور میشود.
بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
اختصاص ساعاتی به آموزشهای مهارتی بجای مطالب غیرنافع
مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی.
تعاون و همکاری اجتماعی.
مطالعه و تحقیق.
فعالیتهای جهادی.
مبارزه با آسیبهای اجتماعی.
و نظم و قانونگرایی.
از جمله مهارتهایی است که باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.
میزان تحقق سند تحول آموزشوپرورش خرسند کننده نیست
با گذشت بیش از 10 سال از تنظیم سند و رفتوآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریتها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند بهعنوان یک مجموعه کامل و بهم پیوسته عمل نشده است.
اگر سند نیاز به اصلاح و تکمیل دارد، مسئولان این کار را انجام دهند.
ضمن اینکه برای سنجش پیشرفت سند نیز باید شاخصهای کمّی معیّن شود.
چند نکته درباره مسائل معلمان
سنگینی بار اجرای مسائل مهم نظام تعلیم و تربیت بیش از همه بر دوش معلمان است.
معلمان عزیز که در مقاطع مختلف همچون دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سیاسی با نقشآفرینی درست خود، نوجوانان و جوانان را هدایت میکردند امروز نیز باید بیش از همیشه متوجه نقش مهم و مسئولیت بزرگشان باشند.
مسائلی همچون مشکلات معیشتی نباید موجب خسته و ملول شدن یا تحقیر و کوچکانگاشتن کار بزرگ آنها شود.
نوجوانان و جوانان دُردانههای کشور و امانتهایی بزرگ در دست معلمان .
این امانتهای گرانسنگ باید در اثر تربیت معلمانِ دینباور و دینمدار، به افرادی با ارزشافزودهی بالاترِ علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.
دانشگاه فرهنگیان و همه مراکز تربیت معلم
دارای وظایف سنگین و نیازمند تقویت همهجانبه هستند
این مراکز باید از لحاظ امکانات سختافزاری، مدیریت، اساتید، متون آموزشی و فعالیتهای تربیتی بهگونهای تقویت شوند که بتوانند «معلم مطلوب» تربیت کنند.
توصیه به هماهنگیِ رشته تحصیلی معلمان با تدریس آنها تا حدّ امکان
آموزش در دوره کرونا و زحمات معلمان
در این دوره، زحمات معلمان مضاعف شد.
در این خصوص باید صمیمانه از همه معلمان تشکر کنیم.
تأکید بر سفارش به بهبود معیشت معلمان
با وجود مشکلاتِ امکانات دولتی.
به مسائل معیشتی.
بیمه.
بازنشستگی.
و درمان معلمان توجه ویژه شود.
توصیه به معلمان
با وجود انتظارات زیادی که از وزارت آموزشوپرورش برای عمل به وظایفش وجود دارد، منتظر تحقق آن توقعات نمانند.
با ابتکارهای شخصی.
روحیه خیرخواهی.
دلسوزی خود.
برنامههای تربیتی دانشآموزان و کارهای بزرگ را پیش ببرند.