بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت

اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت امروز(چهارشنبه) 18 خرداد در مشهد مقدس برگزار شد.

1401/03/18
|
22:41

به گزارش رادیو زیارت، هیئت داوران نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در بیانیه ای اعلام کردند: جشنواره تولیدات رادیویی زیارت ، یکی از مهمترین رویدادهای رسانه ای در موقعیت کنونی بشمار می رود.
متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سِزد که بر ســر خورشــید سـایه اندازیم
کنون که سایه شمس الشموس بر سر ماست
«هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد بود.» مقام معظم رهبری
با سلام و عرض تبریک ایام خجسته دهه کرامت خدمت همه مدعوین محترم، علمای عظام، مسئولان ارشد کشوری و استانی، مدیران ارشد رسانه ملی، هنرمندان و اصحاب رسانه محترم و برگزارکنندگان نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت.
جشنواره تولیدات رادیویی زیارت ، یکی از مهمترین رویدادهای رسانه ای در موقعیت کنونی بشمار می رود که مبتنی بر اهداف ذیل طراحی و اجرا شد : بیان گستره تاثیر گذاری وجود مبارک حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در بین احاد مردم ، معرفی رادیو سراسری زیارت به جامعه مخاطبین رادیو ، شناسایی و بهره گیری از تولیدات رادیویی ارزشمند ، معرفی برنامه سازان توانمند و قدردانی از برگزیدگان گرانقدر جشنواره .
به لطف و عنایت حضرت ثامن الحجج حضرت علی بن موس الرضا (ع) در اولین جشنواره رادیویی زیارت شاهد استقبال بسیار خوبی بودیم ، بگونه ای که دریافت بیش از دو هزار اثر رادیویی در قالب های مختلف ، خود نشان از جایگاه و اهمیت حوزه ارزشمند زیارت و نیز بیانگر نقش آفرینی و اثربخشی رادیو زیارت ، در نگاه هنرمندان و برنامه سازان در سطح کشور است .
هیئت‌ داوران نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت لازم می‌داند به همۀ هنرمندان و پدیدآورندگان آثار در بخش‌های شش‌گانه‌ی «برنامه‌های ترکیبی»، «نمایش»، «خبر»، «فضای مجازی»، «موسیقی و نغمات» و «پژوهش و نویسندگی»، دست‌مریزاد گفته که به لطفِ توجّه و استقبال آنان، آثار قابل توجهی در این دوره به دبیرخانۀ جشنواره واصل شده و به ترازوی نقد و ارزیابیِ داوران و صاحب‌نظران گذاشته شد . پس‌ از آن ، هیئت‌داوران کوشید تا با دقت کافی و بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده و با احترام به خرد جمعی، به گزینش نهایی خود از بین آثار رسیده به دبیرخانه، بپردازد.
نوآوری و تازگی موضوعات ، پرداخت تخصصی ، رعایت اسلوب رسانه‌ای ، بهره‌مندی از منابع معتبر و کاربست آرایه‌های هنری ، فنی و مانند آن ، از شاخصه‌های گزینش آثار ، در چند مرحلۀ داوری این جشنواره بوده است.
در عین ‌حال ، جا دارد که صاحبان هنر با نگاه ویژه به نیازهای روز ، به ابعاد بیشتری از مقولۀ زیارت مانند پاسخ به شبهات در مقوله زیارت ، نیاز زائران ، آداب و بایسته‌های فرهنگِ مجاوری و زائرپذیری بویژه «خدمت کریمانه» و اقتصاد زیارت معطوف به شعار سال‌های اخیر حول محور «تولید ایرانی» به دیدۀ اعتنا بنگرند ؛ و هم‌ راستا با بیانیه گام دوم انقلاب ، مقوله زیارت را به ‌طور بایسته و شایسته ، یکی از پیشران‌های تمدن سازی اسلامی نمایند .
باری هیئت‌داوران ، طی ماه‌ها بررسی و ارزیابی آثار فراوان ارسالی از اقصی نقاط کشور در کمیسیون‌های شش‌گانه، نتایج داوری این جشنواره را اعلام نمود که در اینجا لازم است ابتدا به چند نکته کلی و سپس موارد مصداقی از هر کمیسیون ، اشاره کرد :
- آثار ارسالی از تنوع موضوعی و ساختاری مناسب ، در بخش‌های شش‌گانه برخوردار بودند.
- طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها و نگرش های گوناگون از مقوله زیارت، آثار خود را به این جشنواره ارسال نمودند.
- خالقان آثار ارسالی از گستره جغرافیایی وسیعی در سطح کشور و استان‌های مختلف با آداب‌ و رسوم و ویژگی‌های بومی و محلی خاص خود برخوردار بودند
در خصوص نقاط قوت و ضعف آثار ارسالی در هر بخش می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود :
• در کمیسیون «نمایش» :
متن‌های نمایشی خوب همراه با نوآوری در ایده ، نحوه نگارش و پردازش به همراه کارگردانی قوی و بازی‌های حرفه‌ای از نقاط قوت کارها بود و در کنار آن نقاط ضعفی چون غفلت از کارکردهای موسیقی مناسب و موسیقی حالت در صحنه‌ها و فواصل و نیز بهره‌برداری محدود از ظرفیت‌های مؤثر در فضاسازی مثل صدابرداری، پرسپکتیو ، افکت و سکوت ، به چشم می‌خورد.
در کمیسیون «خبر»:
از موضوعات مهمی چون کاروان‌های پیاده‌ی اربعین استقبال خوبی برای تهیه خبر شده بود و در بخش گزارش‌های مکتوب، توجه به توصیف میدانی که لازمه موضوع زیارت است، مشهود بود. در کنار این نقاط قوت، می‌توان تنوع کم موضوعات خبری و بعضاً همپوشانی موضوعات را به‌عنوان نقاط ضعف آثار ارسالی در نظر گرفت. اکتفا به موضوع پیاده روی اربعین و دهه آخر صفر در خبر و گزارش .

•ر کمیسیون «موسیقی و نغمات»:
ضمن برشماری نقاط قوتی چون «پرداختن به موسیقی و نغمات زیارتی در اکثر استان‌ها با لهجه‌ها و گویش‌های خاص خود» و «حضور و کشف هنرمندان و گروه‌های موسیقی مستعد و خوش‌ذوق» باید به نقاط ضعفی چون «توجه کم به عنصر جذابیت و اقبال مخاطبین به‌ویژه جوانان» و «توجه ناکافی به کیفیت تولیدات و ارتقای محتوای ادبی و معنایی آثار و تولید آثار بعضاً کلیشه‌ای» اشاره نمود.

• در کمیسیون «پژوهش و نویسندگی»:
می‌توان گستردگی موضوعات و پرداخت به ساحت‌های مختلف و متنوع زیارت در کنار حضور پژوهشگران و نهادهای پژوهشی که به شکل تخصصی به پژوهش در حوزه زیارت می‌پردازند را امیدوارکننده دانست ولی انتظار این است که نویسندگان و پژوهشگران توجه به کاربردی کردن نتایج مطالعات خود را بیشتر مدنظر قرار دهند.

•در کمیسیون «فضای مجازی»:
هرچند استقبال مردمی از جشنواره در بخش فضای مجازی - که حدود 80 درصد آثار ارسالی را بخود اختصاص داده بود - یک مزیت محسوب می‌شد ولی اغلب آثار دریافتی تناسب کمتری از لحاظ مدت با محتوای مورد استفاده مخاطبان در فضای مجازی داشت . و نیز برخی از آثار دریافتی با قالب‌های تعیین‌شده برای تولید محتوا در فضای مجازی فاصله داشت.

• در نهایت در کمیسیون «برنامه‌های ترکیبی و ساده »:
برخی آثار ارسالی از لحاظ موضوع ، محتوا و ساختار از سطح کیفی قابل توجهی برخوردار بوده و شاهد تولید آثار برجسته ای در این بخش بودیم ولی برخی اشکالات نظیر پرداخت‌ مستقیم، عدم توجه کافی به وجه باورپذیری . ضعف در مهندسی پیام ، عدم بهره گیری از قالب مناسب برای محتوا ، اثربخشی برنامه ها را کمرنگ نموده است . و نیز موضوع و محتوای برخی آثار مشابهت داشته و این نشان از توجه کم به گستره منابع و اکتفا کردن به اطلاعاتی است که در دسترس همگان قرار دارد. لذا توجه به وجه هنری ، گستره منابع و مهندسی پیام برای تولید آثار فاخر تر در جشنواره آینده مورد انتظار است .
در پایان وظیفه ‌داریم از همه عزیزانی که با اهتمام ویژه و پیگیری‌های شبانه‌روزی این جشنواره وزین را در این شرایط سخت برگزار نمودند ، تشکر و قدردانی نماییم .

خدایا! چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

هیئت‌داوران نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت

دسترسی سریع